shared.root-header.address
shared.root-header.telephone
جستجو

استفاده از پنبه در تولید تن ماهی صحت ندارد

استفاده از پنبه در تولید تن ماهی صحت ندارد

سازمان ملی استاندارد ایران در مورد کنسرو ماهی مارلین به ارائه توضیحاتی پرداخت.

به گزارش ایلنا و به نقل از سازمان ملی استاندارد ایران اعلام می‌دارد، محصولی که در این ویدئو مشاهده می‌شود، کنسرو ماهی مارلین در روغن مطابق با استاندارد ملی ایران شماره ۷۶۳۴ «کنسرو نیزه ماهی در روغن (کنسرو ماهی بادبان و مارلین ماهی در روغن) - ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» بوده و دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد به شماره ۷۴۷۵۹۸۱۹۸۱ است که تا تاریخ ۱۵/‌۰۲/‌۱۴۰۱‬ اعتبار دارد.

بر اساس اعلام دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی این سازمان، مارلین ماهی و یا ماهی بادبان از خانواده نیزه ماهیان بوده، که نسبت به تون ماهیان بافت سخت‌تری دارند.

عضله اسکلتی ماهی از فیبرهای کوتاه و آرایش یافته میان لایه‌های بافت پیوندی تشکیل شده است. بافت پیوندی در عضله ماهی به مقدار کمتری نسبت به عضله پستانداران وجود دارد و دارای خواص متفاوتی است که موجب سفتی بیشتر بافت ماهی در مقایسه با گوشت پستانداران می‌شود.

پروتئین‌های ساختمانی میوزین، اکتین و اکتومیوزین در حدود سه چهارم کل پروتئین عضله ماهی را تشکیل می‌دهند. اکتومیوزین ماهی کاملاً ناپایدار بوده و به آسانی با فرآیند و نگهداری تغییر می‌یابد.

در فرآیند شستشوی پروتئین با آب، معمولاً پروتئین‌ها که حدود ۸۰ درصد از گوشت ماهی را تشکیل می‌دهند از ارزش تغذیه‌ای بالایی نیز برخوردارند وضخامت پروتئین میوفیبریلار بر اساس گونه و سایز ماهی متفاوت است و در برخی گونه‌ها مانند ماهی مارلین بسیار ضخیم بوده که در اثر شستشو با آب به صورت رشته‌هایی با بافتی شبیه پنبه مشاهده می‌شود.

هر مقدار که پروتیین های ماهی بیشتر در معرض تماس با آب قرار گیرند رشته‌های عضلانی شفاف‌تر و سفیدتر می‌شوند و همچنین بو و طعم ماهی از بین می‌رود.

به دلیل این که در تولید کنسرو ماهی، از گوشت ماهی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود که در دنیا به عنوان غذای سالم محسوب شده و همچنین اعمال عملیات سترون تجارتی (فرآیند حرارتی ۱۲۱ درجه سانتیگراد) و عدم استفاده از مواد نگهدارنده در تولید، صنعت کنسرو ماهی یکی از سالم‌ترین صنایع غذایی کشور محسوب می‌شود.

مصرف کنندگان می‌توانند از محصولات کنسرو ماهی تولید داخل که دارای علامت استاندارد و کد ده رقمی است، با اطمینان استفاده کنند.

انصراف از نظر
دسته بندی ها
فیلترها
Sort
display