shared.root-header.address
shared.root-header.telephone
جستجو

تعاونی ها از کرونا آسیب جدی دیده اند

تعاونی ها از کرونا آسیب جدی دیده اند

دختران تحصیل کرده به سمت تشکیل تعاونی های خدماتی گرایش پیدا کرده اند و این امر باعث ارتقای جایگاه بانوان تعاونگر می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران به نقل از  اخبار پولی مالی، درسالگرد دیدار جمعی از فعالان اقتصادی با مقام معظم رهبری و با هدف بررسی فعالیت بخش تعاون در تحقق شعار جهش تولید، مصاحبه ای انجام داده ایم با تهمینه دانیالی،مشاور امور بانوان اتاق تعاون که در ادامه ملاحظه می کنید:

پس از نشست جمعی از فعالان اقتصادی با مقام رهبری و تاکید ایشان بر تولید داخلی ، بخش تعاون در این باره چه فعالیت هایی را به عمل آورده است؟

اگر قرار باشد به تاکیدات حضرت آقا ا بیشتر بپردازیم باید بگویم که  نگاه ایشان بر بهره مندی بیشتر از مشارکت مردم در قالب تعاونی‌ها در سال جهش تولید بود. مستحضر هستید که در دوره کرونا هستیم و در این دوره متاسفانه بسیاری از تعاونی‌های ما در حوزه پرداخت اقساط بانکی و مباحث بیمه و تامین اجتماعی دچار مشکل شده اند همچنین به جهت افزایش ارز نیز بخش بزرگی از آنها نتوانستند سفارشاتی را که از قبل گرفته بودند در زمان مقرر پاسخ بدهند از این منظر تعاونی ها آسیب‌های جدی را متحمل شدند.

در بخش تعاون بانوان نقش قابل توجهی را بازی می کنند، این تعاونی ها در چه وضعیتی به سرمی برند؟

در میان تعاونی های بانوان، تعاونی‌های ما مانند صنایع دستی که فروش اینترنتی داشته اند فعال هستند و یا تعاونی هایی که توانسته اند تغییر فعالیت دهند توانسته اند پابرجا باشند آنها می دانستند چگونه از فضای مجازی برای فروش کالاها و تولیدات و محصولات خود بهره مند شوند که البته این‌ها تعداد زیادی را شامل نمی شود. متاسفانه بیش از ۷۰ درصد تعاونی‌های بانوان ما از این شرایط متضرر شده اند و نتوانسته اند نقشی را که در دوره‌های گذشته داشته اند ایفا کنند.

راهکار شما برای کمک به تعاونی های اسیب دیده چیست؟

در جلسه ای که مقام معظم رهبری با فعالین اقتصادی داشتند تاکیدشان بر این بود که بایستی مشارکت بخش تعاون بیشتر و حمایت‌ها بیشتر باشد. این حمایت‌ها می‌تواند در بحث تامین اجتماعی و یا مهلت تنفس برای پرداخت اقساط بانکی باشد و یا در مسائل مالیاتی به کمک این تعاونی ها بیایند. حتی می توان قوانین را برای حمایت از آنها تدقیق و یا تغییر داد. مستحضر هستید برخی قوانین ما در بخش تعاون متعلق به ۴۰ سال پیش است و یک سری نیز متعلق به قبل از انقلاب است. باید به این سمت برویم که بند ج اصل ۴۴ که تاکید بر سهم ۲۵ درصدی تعاونی ها در فعالیت‌های اقتصادی کشوردارد محقق شود؛ این در حالی است که سهم تعاونی ها از اقتصاد کشور بین ۸ تا ۱۰ درصد است. این سهم نیز بیشتر منوط به یک سری استان‌های خاص است که اقلیم خاص و فضای جغرافیایی خاص دارند و یا در بحث کشاورزی و زراعت و باغداری و تولیداتی که بازار خود را دارد موفق هستند.

سهم بانوان در بخش تعاون به چه میزان است؟

مستحضر هستید که در کشور نزدیک به ۱۰۰ هزار تعاونی داریم که بیش از ده هزار تعاونی‌ها ویژه بانوان است یعنی حدود ۱۰ درصد تعاونگران این تعاونی‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند. خوشبختانه تعاونی های بانوان در برخی استان‌های ما بسیار فعال هستند. به نظر من گروهی از عزیزان که در استان‌ها موفق تر هستند به جهت نگاه دقیق و ارزشی است که بخش تعاون برای فعالیت‌های بانوان از سوی دستگاه های مختلف دارد. اما این نگاه در برخی استان‌ها وجود ندارد و این‌ها مباحث فرهنگی است که باید به آن‌ها پرداخته و حمایت شود . باید حضور زنان در بخش‌های اقتصادی مختلف مورد توجه قرار بگیرد.

در رویکردی گسترده تر، اگر بخواهیم درصد فعالیت زنان و مشارکت اقتصادی آن‌ها را در سطح کشور در نظر بگیریم با نگاه خوشبینانه می‌توان گفت ۱۵ درصد زنان در این بخش مشارکت دارند. در سطوح مدیریتی نیز مشارکت  بین ۳ تا ۵ درصد بیشتر نیست. برای تغییر این وضعیت در اتاق تعاون مشاور مقیم بانوان را تعریف کردیم.

مشاورین در ستاد با کمیسیون بانوان و نمایندگان استانها ارتباط برقرار می کند. خوشبختانه کمیسیون تخصصی بانوان اتاق توانسته یک سری راهکارها و پیشنهاداتی را در این حوزه ارایه بدهد.

برای بهبود میزان مشارکت موثر بانوان در اقتصاد به نظر من ابتدا باید به توانمدسازی بانوان بپردازیم که البته قبل از آن آموزش است و بعد از توانمندسازی باید به توان افزایی برسیم. توانمندی که منجر به ایجاد یک مهارت نشود و این مهارت منتج به کارافرینی نشود نتیجه نمی‌دهد و این حلقه مفقوده ای است که در کشور ما وجود دارد .در کشور ما توانمندسازی کمتر به توان افزایی می‌انجامد. تاکیدی که مقام معظم رهبری به فعالین اقتصادی داشتند جدا از بحث آموزش که ایشان تاکید زیادی دارند، بحث مشارکت مردم است. مردم باید مشارکت کنند و اعتمادی که در دوره گذشته متاسفانه از تعاونی‌ها سلب شده دوباره برگردد، این امر هم محقق نمی‌شود مگر با حمایت هایی که خود تعاون گران می‌توانند داشته باشند. خوشبختانه در دوره پساکرونا توانسته ایم ورود پیدا کنیم و یک سری فروشگاه آنلاین در حوزه فروش محصولات دامی و کشاورزی و صنایع دستی که فکر می‌کنم این دقیقا همان تاکید مقام معظم رهبری بر گرفتن مشارکت از مردم و بخش تعاون است و آن هم جز با ارتقای آگاهی محقق نمی‌شود.

درحوزه مالی تعاونی های بانوان باچه مسایلی دست به گریبان است؟

یکی از مشکلاتی که تعاونی‌های بانوان ما دارند گرفتن تسهیلات است. می‌دانید گروهی از تعاونی‌ها ماندگار تر هستند که خانوادگی هستند. یعنی از چند خانواده تشکیل شده اند چون منافع مشترکی دارند و معمولا ارتباطشان تنگاتنگ تراست و خویشاوندی است در کنار هم باقی می‌مانند. اینها به طور معمول خودشان ظرفیت‌های مالی لازم را ایجاد می کنند و شغل و فعالیتی را شروع کنند.  اما برای اینکه بتوانند ادامه فعالیت بدهند به ویژه در این بحران‌های اقتصادی که نتیجه کرونا و تلاطم های ارزی است،  متاسفانه این‌ها چون نمی‌توانند وام دریافت کنند یا وثیقه لازم را ندارند که وام آن‌ها را پوشش دهد دچار مشکل می‌شوند. تا جایی کار را شروع می‌کنند ولی بعد رها می‌کنند چون این حمایت مالی منظم و مستمر انجام نمی شود.  البته برخی اوقات هم دیده می شود تا جایی پیش می‌روند و تولید هم انجام می‌دهند ولی چون بازار مناسب را ندارند و نمی‌دانند تولیدشان را کجا عرضه کنند در بخش سورتینگ و ذخیره و فینیشینگ و بسته بندی مشکل دارند از ادامه راه بازمی ایستند. در نهایت از نگاه من بایستی اگر این دوره را کنار بگذاریم و جدای الزام های پیش گفته، باید گروه‌های دیگر هم به یاری تعاونی‌ها مخصوصا تعاونی بانوان بیایند و بازارهای هدف را شناسایی کنند و قوانین را بشناسند و موانع را از بین ببرند و آن بخش از اسناد بالادستی که در بخش تعاون وجود دارد تدقیق و اصلاح شود و بر اساس وضعیت موجود قوانین مصوب شود و حمایت کند. اگر این اتفاق بیافتد در دوره پساکرونا فعالیت اقتصادی در قالب تعاونی حتما موفق هستند و اطمینان دارم تعاونی‌های بانوان جزو موفق ترین آن‌ها خواهند بود.

کروناچه تاثیری بر استقبال از فعالیت تعاونی داشته است؟

در این دوران تمایل به ایجاد اشتغال و کسب و کار خانگی بیشتر شده است. وقتی بحث رعایت فاصله اجتماعی مطرح است و بانوان ما در خانه‌ها بیشتر زمان می‌گذرانند به این سمت می‌روند که کسب و کار خانگی راه بیندازند چون نمی‌توانند در قالب یک جمع در تولیدی‌ها حضور داشته باشند.البته این روش نقطه ضعفی در کشور ما دارد . در کشورهای پیشرو مجوزهای مربوط به کسب و کار خانگی را خیلی سریع صادر می‌کنند ولی در ایران این یک پروسه طولانی دارد، وقتی آسیب شناسی می‌کنیم چیزی که مانع حرکت سریع این حوزه است مجوزهایی هستند که باید صادر شود. صدور مجوز در زمان طولانی باعث می‌شود ذوق و انرژی اعضا از بین برود.

تعاونی های بانوان چه حمایت هایی از دیگر بخش های جامعه دریافت می کند؟

جالب است بدانید با تاکیدی که مقام معظم رهبری داشته اندر این دوره خیرین ما خیلی به تعاونی‌های ما کمک می‌کنند. آنها به دنبال این نیستند که فرد را شناسایی و کمک را در اختیار وی بگذارند. بلکه به سمت حمایت از تعاونی‌های خرد و تولیدی و خدماتی می‌روند و تاکید بر حمایت تعاونی‌های بانوان دارند امیدواریم با کمک این خیرین در امور خود اشتغالی و کارافرینی در نقاط محروم بتوانیم موفقیت‌های خوبی داشته باشیم.

به عنوان پرسش پایانی، تعاونی های بانوان دارای چه ویژگی هایی است؟

تعاونی‌های فعال بانوان یک سری ویژگی‌های منحصر به فرد دارند که کمتر در سایر تعاونی‌ها یده می شود. می‌دانیم که پایداری و ماندگاری زنان در تعاونی‌ها خیلی بیشتر است. این یک مزیت نسبی است چون زنان اتکا به نیروی کار و پشتکار دارند و به طور عموم منظم و خوش حساب هستند و بیشتر شبکه هایی که ایجاد می‌کنند خودجوش است و این شبکه‌های خودجوش در بحران خود را نشان می‌دهد و ماندگاری بالایی دارد. در کنار اینها می‌دانیم که تغییر رد شاخص های دموگرافیک (مردم نگاری) کشور ما پیدا شده به ترتیبی که نزدیک ۷۰ درصد جمعیت شهرنشین و ۳۰ درصد جمعیت روستا نشین شده اند. البته از دید من شاید تعداد روستاییان کمتر هم باشد. به همین خاطر زنان ما در جامعه شهری مخصوصا دختران تحصیلکرده کم کم به سمت تعاونی هایی می‌روند که قعالیت‌های خدماتی دارند و این تعاونی‌های خدماتی می‌توانند آن گروه از فارغ التحصیلان ما را پوشش دهد که از تسهیلات و حمایت‌ها بهره مند شوند. خصوصا تعاونی‌های دانش بنیان ما که اتاق تعاون نگاه ویژه ای به آنها دارد.

خوشبختانه برای حمایت از تعاونی های بانوان تفاهم نامه ای بین صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و صندوق کارافرینی امید و بانک توسعه تعاون امضا شده که بر اساس آن ۱۴۰ تعاونی توانسته اند از وام‌های ناشی از این تفاهمنامه بهره مند شوند. این نشان می‌دهد که باور بر این است که می‌شود با حمایت و پشتکاری که زنان دارند و حمایتی که از آن‌ها می‌شود این تعاونی ها را ماندگار کرد. معمار بزرگ انقلاب می‌گفتند حفظ یک پیروزی مهم تر از اصل یک پیروزی است. حالا که به این سمت می‌رویم که این تعاونی‌ها را تشکیل دهیم و حفظ کنیم. ماندگاری این تعاونی‌ها در قالب فعالیت‌های مشارکتی از دید من ارزشش بالاتر از افزایش تعداد تعاونی هایی است که بر فعالیت‌های اقتصادی و رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی اثری از خود بر جای نگذارند.

انصراف از نظر
دسته بندی ها
فیلترها
Sort
display