shared.root-header.address
shared.root-header.telephone
جستجو

ثبت سفارش‌های واردات برنج شفاف می‌شود

ثبت سفارش‌های واردات برنج شفاف می‌شود

همایش آموزشى شناسه کالا ، تجارت داخلى و سیستمى سازى سامانه ثبت سفارش برنج  امروز برگزار شد، پیش از این شناسه برنج به صورت عمومى ثبت مى شد و پروسه IRC در سازمان غذا و دارو زمان بیشترى می برد اکنون هدف این است با صدور شناسه اختصاصى مشخصات برنج به شکل دقیق قابل ثبت و روند انجام واردات به شکل دقیق قابل مشاهده و پیگیرى باشد و مراجعات حضور هم کاهش یابد.

میثم جاهدى مدیرکل خدمات بازرگانى وزارت جهاد کشاورزى در این همایش با اشاره به مزایاى استفاده از سامانه جامع اظهار داشت:با توجه به مشکلاتى که در ثبت سفارش برنج وجود داشت و عدم انطباق شناسه کالا با IRC در برخى موارد، از فروردین ماه با هماهنگى و همکارى خوب سه دستگاه به منظور ثبت سفارش برنج با همکارى و مشارکت بخش خصوصى موجب ایجاد تحولى در این بخش شد که دستاوردهاى ارزشمندى دارد.

وی اضافه کرد:‌ اول اینکه با استفاده از این سامانه زمان ثبت سفارش کاهش خواهد یافت، همزمان شرکت ها امکان رصد و تایید یا رد ثبت سفارش را پیدا مى کنند.موضوع بعدى شفافیت و سرعت عمل برنامه ریزى سالانه فصلى است که به صورت دقیق دنبال مى شود. در حوزه برنج با توجه به اهمیت برنامه ریزى و زمان بندى، تخصیص منابع ارزى بر اساس میزان ثبت سفارش انجام مى شود و در این روند جریان ورود کالا به کشور به شکل دقیق قابل رصد خواهد بود. یک مسئله هم شفاف سازى فرایندها با سیستمى سازى است که موجب کاهش مراجعات حضورى خواهد شد. در نهایت تسریع و شفاف سازى در این فرایند موجب جلوگیرى از بروز سوء تفاهمات مى شود.

جاهدی افزود:‌ شفافیت در تصمیم گیرى و دست یابى به اطلاعات دقیق سیستماتیک همچنین حذف برخى افراد که به شکل دستى در این روند اثرگذار بودند موجب خواهد شد تصمیم گیرى و سیاست گذارى بر اساس اطلاعات دقیق و با توجه به سهم بازار صورت بگیرد.

مدیرکل خدمات بازرگانى وزارت جهاد کشاورزى ادامه داد:‌ به زودى و بعد از برنج موضوع واردات چاى نیز مورد پیگیرى قرار گرفته و در این سامانه راه اندازى خواهد شد. در نهایت خوشحالیم که فرایند ها در این روند ، سیستمى و منظم مى شود.

*ضرورت یکپارچه سازى سامانه هاى ملى

سالار ساکت نایب رییس انجمن واردکنندگان برنج ایران نیز گفت: یکى از مشکلات تا کنون این بوده که فرایندها در چند سامانه دنبال مى شد و بعضا براى انجام ثبت سفارش لازم بود بارها اطلاعات مورد نظر را وارد کنید و با گذشت چندین ساعت به هیچ نتیجه اى نمى رسیدید.

وی ادامه داد:‌یکپارچه شدن سامانه هاى ملى یکى از نیازهاى ضرورى در این بخش است. لازم است که بخش مورد نیاز در سامانه هاى بانک مرکزى و گمرک هم به این فرایند اضافه شود و همگى در سامانه جامع تجارت تجمیع شود و پنجره اى واحد به جهت انجام کلیه امورات واردات براى هر شخص حقیقى یا حقوقى ایجاد شود. حقیقت این است که ما در این حوزه همچنان عقب هستیم و لازم است کاغذ بازى ها در این بخش تمام شود.
وی با بیان اینکه دفتر خدمات بازرگانى جهاد و وزارت صمت مى توانند در این بخش تصمیم سازى هاى بزرگى را رقم بزنند، افزود:‌ بازمهندسى فرایندها اهمیت زیادى دارد و مى تواند ایرادات و اشکالات در جریان فرایند جارى را اصلاح کرده و موجب حذف گلوگاه ها و تسریع روند شود.

انصراف از نظر
دسته بندی ها
فیلترها
Sort
display