shared.root-header.address
shared.root-header.telephone
جستجو

وضعیت بازار در آستانه شب یلدا

وضعیت بازار در آستانه شب یلدا

 «یلدا»، آخرین شب پاییز، فرصت مناسبی برای دیدار خانواده‌ها و نیز صله رحم است که در دین اسلام به آن تاکید فراوان شده است، یار غار این محفل دور‌همی خانواده‌ها، میوه و آجیل‌ و دیگر تنقلات است تا خانواده‌ها چند ساعتی که در ‌طولانی‌ترین شب سال دور هم هستند، ‌مشغول باشند.‌

به همین بهانه سراغ تازه‌ترین قیمت‌های میوه در بازار و مکان‌هایی که می‌توان با قیمت ارزانتری میوه تهیه کرد، رفتیم.‌

گزارش میدانی خبرنگار فارس از منطقه 19 تهران نشان می‌دهد که این روزها انواع میوه‌‌ها در بازار فراوان هست، قیمت‌ها البته ‌نسبت به روزهای گذشته کمی افزایش یافته است ‌و هر چه به شب یلدا نزدیک‌تر می‌شویم میوه هم در کنار خوش‌ آب‌و‌ رنگی، کمی گرانتر می‌شود و به این دلیل توصیه می‌شود مردم خریدهای شب یلدای خود را زودتر انجام دهند.

البته قیمت میوه‌های اصلی شب  یلدا که بیشتر انار، هندوانه و پرتقال، است نسبت به برخی میوه‌ها کمتر است که دلیل  اصلی آن بالا بودن میزان تولید این محصولات در سال جاری بود، در رعایت نشدن الگوی کشت، آنقدر بیشتر تولید شده است که کشاورز نمی‌دانست با میوه‌ها چه کار کند، آن زمان به قیمت بسیار پایین به دلالان فروخته است و الان در بازار قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به سایر میوه‌ها دارد.

* ترفند میوه فروشی‌ها برای گرانفروشی

بررسی‌‌ خبرنگار فارس نشان می‌دهد که قیمت میوه در مغازه‌های مختلف، متفاوت است و نظارتی بر آن نیست، آنها از هر ترفندی برای فروش گران‌تر استفاده می‌کنند، یکی از مغازه داران نوشته است: «نارنگی اورگانیک برگ‌دار» اما هیچ سندی برای اورگانیک بودن آن ندارد، برگ دار هم به این دلیل است که در زمان برداشت برگ‌های آن روی میوه جا مانده است.

هر فروشنده‌ای میوه خود را با کیفیت‌تر می‌خواند و گرانتر می‌فروشد و اولا نظارتی نیست دوم اگر باشد هم نظارت بر کیفیت سخت است و به انصاف مغازه دار بستگی دارد.

هر چه به شمال شهر می‌رویم فروشنده‌ها گرانتر می‌فروشند، و نشان می‌دهد که مشتری‌های پولدار از نظر آنها باید بیشتر بپردازند، آنها حتی قیمت اجاره مغازه‌های خود را هم روی میوه می‌کشند.

* قیمت‌‌های میوه در ‌میوه‌فروشی 

بر اساس این گزارش، امروز در میوه‌فروشی‌ها قیمت هر کیلو هندوانه در بازار 10 هزار تومان است، انار شیراز هم کیلویی 32000 تومان عرضه می‌شود، پرتقال تامسون کیلویی 12 هزار تومان و نارنگی هم در محدوده 25 هزار تومان عرضه می‌شود.

در میوه‌فروشی‌ها قیمت سیب در چند روز گذشته تکان خورده و سیب زرد دماوند کیلویی 38000 تومان و سب قرمز کیلویی 32000 تومان ‌به فروش می‌رسد، کیوی و لیمو شیرین 28000 تومان و خرمالو هم 38000 تومان فروخته می‌شود.

جدیدترین قیمت انواع میوه در میوه‌فروشی‌ها منطقه 19 تهران به‌ شرح زیر است (علت انتخاب این منطقه این است که می‌توان آن را میانگین قیمتی سطح شهر عنوان کرد).
 

قیمت انواع میوه در آستانه شب یلدا در میوه‌فروشی
کالا(کیلوگرم) قیمت(تومان)
انار شیراز(کوهستان) 32000
هندوانه 10 هزار
سیب زرد دماوند 38000
سیب قرمز دماوند 32500
پرتقال تامسون 12000
نارنگی شمال 24500
نارنگی یافا 25000
گلابی  75000
لیمو شیرین 28000
خرمالو 38000
کیوی  28000
نارنگی ارگانیک برگ دار 25500
لیمو ترش 38500
فلفل دلمه  28500
فلفل تند 40000
سیرخشک همدان 45000
پیاز زرد و سفید 17500
سب زمینی  15500
کاهو رسمی و سالادی 14500
کدو و بادمجان 17500
هویج شیراز 9500
شلغم و لبو 18500
کلم سفید و قرمز 12500

* از کجا میوه خوش‌قیمت بخریم

‌‌بررسی‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد که در میادین میوه و تره بار در مناطق مختلف تهران، قیمت‌ها به مراتب ارزانتر از مغازه است، یک میدان مرکزی میوه و تره بار در اتوبان آزادگان جنوب تهران وجود دارد که ارزانتر از سایر مکان‌ها است زیرا از آنجا به سایر میادین ارسال می‌شود. اما اگر به خاطر مسیر طولانی نتوانستید به آنجا بروید، میادین میوه و تربار شهرداری داخل شهر هم میوه و محصولات پروتئینی با قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به مغازه‌ها عرضه می‌کنند.‌

قیمت انار در‌ میادین میوه و تربار 18 هزار تومان قیمت خورده است که حتی با کیفیت‌تر از انار در مغازه‌ است، قیمت سیب زرد در این میادین کیلویی 24 هزار اما در مغازه نزدیک به 40 هزار تومان است و در سایر میوه‌ها هم تقریبا به همین نسبت است.

قیمت میوه در میادین میوه و تره‌بار
میوه(کیلوگرم) قیمت(تومان)
هندوانه 5500
انار 18000
پرتقال تامسون جنوب 15500
پرتقال تامسون شمال 99000
پرتقال تو سرخ 14000
نارنگی 17900
سیب سبز  23500
سیب زرد لبنان 24000
نارنگی 17900
کیوی 17500
لیمو شیرین 23000
خرمالو 28500
گلابی 24000
گریب فروت  9500

البته عده‌ای میوه را روی وانت در سطح شهر می‌فروشند که نسبتا میوه‌های با کیفیتی هستند و با قیمت‌های‌ پایین‌تر از مغازه عرضه می‌کنند، آنجا هم سیب قرمز روی وانت کیلویی 20 هزار تومان است‌ یا انار با کیفیت روی وانت کیلویی 22 هزار تومان عرضه می‌شود.

* برنامه دولت برای شب یلدا

در این میان دولت برنامه‌هایی را برای جلوگیری از گران شدن قیمت میوه دارد از جمله اینکه عرضه میوه را در این ایام دو برابر می‌کند و نظارت بر فاکتورهای فروش میادین میوه و تره بار مرکزی را بیشتر خواهد کرد.

رئیس اتحادیه بارفروشان گفته است:‌ عرضه بار از ۲۵ آذر‌ در میدان مرکزی میوه و تره بار دو برابر شده، ذخیره‌سازی میوه شب یلدا انجام شده و هیچ کمبودی در انار و هندوانه برای شب یلدا نخواهیم داشت.

مصطفی دارایی نژاد‌، با بیان اینکه کمبودی در پرفروش‌ترین میوه‌های شب یلدا یعنی انار و هندوانه نخواهیم داشت، گفت: امسال ۱.۵ برابر سال قبل تولید هندوانه داریم. هندوانه‌های سیاه، پلنگی و آرژانتینی از میناب بندرعباس، جاسک وارد بازار خواهند شد و بار فراوان است. همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ۲۵ آذر روزانه ٢٠٠٠ تن هندوانه ورودی تهران خواهد بود تا مشکلی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: انار نیز از ساوه، کاشمر، یزد، شیراز و دماوند وارد بازار خواهد شد. روز گذشته ۱۵۰۰ تن ورودی انار داشتیم و تا شب یلدا ادامه خواهد یافت.

رئیس اتحادیه بارفروشان اضافه کرد: برای شب یلدا ذخیره‌سازی میوه صورت گرفته است و از ۲۵ آذر نیز عرضه بار در میادین حدود ۲برابر افزایش خواهد یافت تا قیمت‌ها بالا نرود. همچنین پرتقال نیز از مازندران به میزان کافی وارد تهران و در بازار عرضه خواهد شد.

دارایی‌نژاد تاکید کرد: هیچکس اجازه ندارد بدون فاکتور یک قلم بار به مردم یا مغازه‌داران بفروشد،‌به تمام اعضای صنف اتحادیه بارفروشان اعلام کردیم که هیچکس اجازه فروش بار بدون فاکتور ندارد. اگر چنین اتفاقی افتاد مردم یا خریداران می‌توانند به اتحادیه مراجعه کنند و ما نیز پیگیر آن خواهیم بود. در حقیقت کنترل و نظارت را برای این بیشتر می‌کنیم که میوه در شب یلدا گران به دست مردم نرسد. وقتی از مبدا فاکتور داده شود خرده فروشان نیز می‌توانند با اعمال سود ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولاتشان را بفروشند.

بنابراین گزارش ایران رتبهٔ اول تولید میوه در خاور میانه و شمال آفریقا را داراست در سال‌های اخیر، بین ۱۰ کشور برتر تولید میوه در جهان، رتبهٔ هشتم را کسب کرده‌ است، فراوانی میوه در کشور بسیار زیاد است، مدیریت صحیح در زمینه خرید میوه از باغدار، ذخیره سازی در انبار، عرضه به موقع به بازار و نظارت دقیق بر قیمت‌ها می‌تواند مردم را از این نعمت و مزیت ویژه بیشتر برخوردار و دهان آنها را شیرین تر کند.

انصراف از نظر
دسته بندی ها
فیلترها
Sort
display