shared.root-header.address
shared.root-header.telephone
جستجو

پذیره‌نویسی اولین اوراق مرابحه ارزی

پذیره‌نویسی اولین اوراق مرابحه ارزی

تلاش دولت برای تأمین ارز تولیدکنندگان موجب شد که مرکز مبادله  ارز و طلای ایران زیرمجموعه بانک مرکزی از 2 اسفند 1401 راه‌اندازی شود که محلی برای معاملات ارز شامل اسکناس و حواله و نیز فلزات گرانبها شامل شمش و سکه باشد.

در این زمینه بانک مرکزی اعلام کرده است، پذیره‌نویسی اوراق مرابحه ارزی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای پروژه‌های اولویت‌دار در بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل صورت می‌گیرد. این پذیره‌نویسی از دوشنبه 6 آذر تا روز دوشنبه 13 آذر ادامه دارد.

طی این مدت قرار است 100 هزار ورقه اوراق مرابحه ارزی به مبلغ 100 میلیون یورو عرضه شود و مدت اوراق 48 ماه خواهد بود. نرخ سود اوراق مرابحه ارزی شرکت پالایش گاز بیدبلند 6 درصد به صورت سالیانه است و از تاریخ پایان مهلت پرداخت وجوه ارزی توسط ناشر از طریق عامه و به صورت ارزی به حساب‌های معرفی شده دارندگان اوراق واریز می‌شود.

 تالار حواله ارزی در مرکز مبادلات ارزی منابع ارزی را از محل صادرات پتروشیمی، مس، فولاد، محصولات معدنی و پالایش نفتی تأمین و برای ارائه به واردکنندگان عرضه می‌کند.

البته ارز برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی از محل فروش نفت و میعانات گازی و به نرخ 28500 تومان در سامانه نیما تأمین می‌شود همچنین تالار دوم ارزی در مرکز مبادلات مربوط به تقاضای ارز برای خدمات مانند مسافران خارجی، ارز درمانی، دانشجویی و مأموریت خارجی است که شرکت‌های هواپیمایی و ترانزیتی این تقاضاها را در 63 سرفصل دریافت و مستندات را در سامانه بارگذاری می‌کنند و بعد از تأیید کد ناخدا می‌گیرند که بعد از آن به یکی از بانک‌های عامل مراجعه کرده و ارز مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

بانک مرکزی اعلام کرده، وقتی متقاضیان و عرضه‌کنندگان ارز در یک جا حضور دارند انتظار می‌رود از حباب قیمت و نرخ‌های جعلی خبری نباشد و نرخ واقعی ارز در مرکز مبادله تعیین شود.

در این زمینه مردم می‌توانند به سامانه www.igce.ir مراجعه کرده و قیمت‌های واقعی ارز را مشاهده کنند. تالار جدید مشتقات هم به زودی راه‌اندازی می‌شود که در آن قراردادهای سلف (پیش‌فروش) و سوآپ (جابه‌جایی ارز) در مرکز ارز و طلا راه‌اندازی می‌شود و به زودی شاهد ارتباطات منطقه‌ای و جهانی با بازارهای بین‌المللی در مرکز مبادله ارز و طلا خواهیم بود.

 یکی از سیاست‌های بانک مرکزی مهار تورم است که از ابزارهای مهم مهار تورم کنترل نرخ ارز و جلوگیری از نرخ‌سازی غیرواقعی ارز در بازارهای موازی است که بانک مرکزی تلاش دارد با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا یک مرجع برای تعیین قیمت ارز تعیین کند.

انصراف از نظر
دسته بندی ها
فیلترها
Sort
display