shared.root-header.address
shared.root-header.telephone
جستجو

افزایش 310 درصدی هزینه‌های کشتیرانی

افزایش 310 درصدی هزینه‌های کشتیرانی

شبکه خبری اسکای نیوز طی گزارشی نوشت، نگرانی در مورد تاثیرات اقتصادیِ ادامه اختلال در مسیر کشتیرانی دریای سرخ رو به افزایش است.

هزینه‌های کشتیرانی از ماه نوامبر تاکنون بیش از 300 درصد افزایش یافته است فقط چند ساعت پس از حمله آمریکا و انگلیس به یمن قیمت نفت به شدت افزایش یافت و کرایه حمل‌ونقل کشتی‌ها هم طی هفته گذشته بالا رفت.

بر اساس آمار شرکت لجستیک DSV، شاخص باربری کانتینری شانگهای جمعه گذشته از 2871 دلار برای هر کانتینر به 3101 دلار رسید.

شاخص باربری کانتینری شانگهای (SCFI) که متوسط هزینه کانتینرهای 20 فوتی از شانگهای به اروپا را می‌سنجد، نشان می‌دهد، این هزینه‌ها 310 درصد از ابتدای ماه نوامبر افزایش یافته است.

این افزایش چشمگیر از نیمه دوم ماهی که تنش‌ها در دریای سرخ شدت گرفت، احساس شد.

بیش از 24 حمله در دریای سرخ به کشتی‌های اسرائیلی گزارش شده که شرکت‌های کانتینری و انرژی را مجبور کرده تا مسیر خود را به سوی آفریقا تغییر داده تا از کانال سوئز عبور نکنند.

نه تنها تعرفه کشتی‌ها بالا رفته که صورت‌حساب‌های بیمه کشتی هم هم زیاد شده زیرا زمان سفرهای دریایی کشتی 10 روز بیشتر شده است. افزایش دستمزد کارکنان و سوخت بیشتری که باید بیشتر سوزانده شود نیز هزینه‌ها را بالا برده است.


خط زرد: مسیر سوئز /خط نارنجی: مسیر آفریقای جنوبی

نیروهای مسلح یمن اعلام کرده بودند تا زمانی که به غزه غذا و دارو نرسد، هیچ کشتی اسرائیلی در دریای سرخ امنیت ندارد اما مسیر برای سایر کشتی‌ها کاملا امن است، اما آمریکا و انگلیس تلاش کردند تا کشورهای دیگر را برای امنیتی و نظامی کردند دریای سرخ همراه کنند که با شکست این به اصلاح ائتلاف، خود دست به حمل زدند و در بامداد روز جمعه این کشور را از طریق هوا و دریا مورد حمله قرار دادند.

شرکت‌های بزرگ کشتیرانی جهان نظیر MSC، مِرِسک، CMA CGM، هاپاگ-لوید هنوز بسیاری از کشتی‌های خود را از مسیر آفریقای جنوبی عبور می‌دهند.

در حالی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ، از جمله «تسکو» در انگلیس، گفته‌اند که از این اختلال آسیبی نمی‌بینند، سایر شرکت‌ها بیشتر در مورد چالش‌ها صحبت کرده‌اند.

برای مثال شرکت آی‌کیا تایید کرده که احتمالا برخی از محصولاتش را نتواند تامین کند. تسلا نیز روز جمعه اعلام کرد، تولید در کارخانه آلمان خود را برای 2 هفته به کمبود قطعات متوقف کرده است.

در حالی که هزینه‌های حمل‌ونقل به میزان قابل توجهی افزایش یافته اما از اوج خود در مارس 2021 زمانی‌که کشتی کانتینری «اِوِر گیون» کانال سوئز را مسدود کرد، کمتر است.

قیمت نفت در روز جمعه به دنبال حمله آمریکا و انگلیس 4 درصد افزایش یافت. نفت برنت به علت نگرانی در مورد اختلال در عبور و مرور نفتکش‌ها به 80 دلار رسید.

روزالی چن، تحلیلگر مرکز تحقیقات Third Bridge در مورد این وضعیت گفت، کارشناسان ما تخمین می‌زنند نرخ فعلی حمل‌ونقل در مسیر اروپا به اوج خود رسیده است که نشان‌دهنده هزینه‌های بیشتر دور زدن مسیر است.

چن می‌گوید، حتی اگر همه شرکت‌های حمل‌ونقل اروپا تصمیم بگیرند دماغه امید نیک را دور بزنند، کارشناسان ما فکر نمی کنند که این امر باعث ایجاد شکاف قابل‌توجهی در عرضه و تقاضا شود.

انصراف از نظر
دسته بندی ها
فیلترها
Sort
display