shared.root-header.address
shared.root-header.telephone
جستجو

رشد 30 درصدی تولید جو با استفاده از یافته های جدید علمی

رشد 30 درصدی تولید جو با استفاده از یافته های جدید علمی

افزایش روز افزون جمعیت و تقاضا از یک سو و محدود بود زمین کشاورزی و فشار و محودودیت های تولید از سوی دیگر باعث شده کارشناسان تنها راهکار تامین امنیت غذایی را در آینده استفاده از تکنولوژی و یافته های علمی معرفی کنند.

سازمان خواروبار جهانی(فائو) هم در گزارشی اعلام کرده است که در 40 سال آینده تنها اتکا به دانش و فن آوری در بخش کشاورزی می تواند غذای جهان را تامین کند.

تغییرات آب و هوایی، بیماری کووید 19 و نیز جنگ بین اوکراین و روسیه هم نیاز به غذا را تشدید کرده که در این میان لزوم استفاده از فن آوری و یافته های جدید در بخش کشاورزی بیشتر شده است.

در این زمینه یکی از شرکت های کشت و صنعت با ابتکار و استفاده از دانش جدید توانسته تولید جو را 30 درصد افزایش دهد، این محصول به عنوان خوراک دام استفاده می شود که افزایش تولید برای کشور بسیار مهم است زیرا 70 درصد نیاز خوراک دام و طیور کشور وارداتی است و سالانه 5 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود.

ایوب لکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در سال اخیر توانست با وجود کاهش بارندگی، محصول جو علوفه‌ای برداشت شده را با افزایش قابل توجه به ۸۲۱۷ تن برساند که رشد 30 درصدی را نسبت به سال قبل داشته است.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت اشراق با توضیح درباره چگونگی اجرای این طرح که موجب رشد 30 درصدی محصول شده است، گفت: از کشت جو بین ردیف های پسته صرف نظر کردیم، تا آب موجود در قطعات اصلی استفاده شود. همچنین به جای رقم یوسف، از رقم گوهران که مقاوم به خشکی است استفاده کردیم.

وی افزود: در واحد فخر آباد به علت شوری بالای آب و خاک، تراکم کشت جو در حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار بود که به بهبود سطح سبز منجر شد و از رشد پنجه های نابارور جلوگیری کرد.

لکی با بیان این‌که کاهش سطح زیر کشت باعث آبیاری به موقع  شد، ادامه داد: استفاده از کود های دامی در سطوح قبل کشت، اصلاح خاک و همچنین استفاده از هیومیک اسید و کودهای ریزمغذی و گوگردی در افزایش تولید محصول نقش مهمی داشت.

وی ادامه داد: در طول دوره رشد نظارت دقیق نظارت های دقیق کارشناسی هم مزید بر علت شد تا افزایش تولید جو افزایش یابد.

به گزارش فارس، 70 درصد قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات مربوط به قیمت نهاده ها است که به دلیل وا رداتی بودن آن به قیمت های بیشتر دست دامدار می رسد و طبعا در رشد قیمت ها هم تاثیر می گذارد. تولید کافی در داخل کشور می تواند مشکلات دامداران را برطرف و قیمت ها را تا حدودی در داخل متعادل کند.

انصراف از نظر
دسته بندی ها
فیلترها
Sort
display