shared.root-header.address
shared.root-header.telephone
جستجو

سیستمی شدن ثبت واردات

سیستمی شدن ثبت واردات

مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با بیان این مطلب افزود: سال‌ها است که بازار برنج کشور از عدم شفافیت رنج می‌برد و به دلیل در دسترس نبودن آمار و اطلاعات درست، اظهار نظرهای متناقض، بازار را تحت تاثیر تبعات منفی قرار داده‌است.

وی در ادامه اظهارداشت: ساختار اقتصاد بازار در کشور به گونه‌ای باید باشد که بخش خصوصی با تعامل  بتواند با دولت همراهی کند و تقابلی وجود نداشته باشد ضمن اینکه بخش خصوصی توان وظرفیت بر عهده گرفتن مسؤلیت مدیریت و تنظیم بازار را داشته باشد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با بیان اینکه شفافیت در آمار و اطلاعات یکی از اصلی‌ترین ابزار پیش‌گیری از بحران در بازار است و خلاء آمار می‌تواند زمینه‌ساز فساد باشد، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم اقداماتی را در دستور کار قرار داده است که از آن جمله می‌توان به حمایت از ورود بخش خصوصی به بازار برنج داخلی و ایجاد سامانه ثبت سفارش سیستمی برای واردات اشاره کرد که در جریان یک برنامه زمانی کوتاه مدت به ثبت آمار تولید و واردات منتهی شده و واقعیت‌های بازار برنج کاملا شفاف و قابل مدیریت می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با بیان اینکه مخالفان شفاف شدن بازار برنج، تز وزارت جهادکشاروزی انتقاد کرده‌اند، گفت: متاسفانه برخی نهادهای بخش خصوصی که باید وزارت جهاد کشاورزی را در اجرای طرح جامع ساماندهی بازار برنج و حذف رانت همراهی کنند از طرح این وزارتخانه انتقاد می‌کنند.

وی انتقاد انجمن واردکنندگان برنج  از وزارت جهادکشاورزی مورد نقد قرار داد و  افزود: همه کارشناسان و صاحب‌نظران از جمله نمایندگان انجمن واردکنندگان برنج ایران در نشست مشترکی که با معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و حضور نمایندگان انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، برگزار شد از طرح سیستمی شدن ثبت سفارش برنج استقبال کردند.

در بیانیه منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران چنین آمده است؛ سیستمی شدن ثبت سفارش برنج که شفافیت و سلامت تجارت را به دنبال دارد، سیاستی ارزنده است که از هرگونه سواستفاده جلوگیری می‌کند.

همچنین اشاره شده است که  از ابتدای سال ۱۴۰۲ وزارت جهادکشاورزی تنظیم بازار برنج ایرانی و خارجی را در مسیری هدایت کرده که موجب رونق گرفتن بازار محصول داخلی شده و از قیمت آن برخلاف مسیر صعودی نرخ تورم، روندی کاهشی داشته است

وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم طی سال‌های 1401 و 1402 با اجرای طرح ممنوعیت فصلی واردات و حمایت از طرح خرید برنج ایرانی شرایطی را فراهم کرده است که امروز تمامی ذینفعان و مخاطبان بازار برنج منتفع و راضی هستند.

از سویی حمایت از طرح پیشنهادی انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، حمایت توأم از تولیدکننده و مصرف‌کننده به بهترین نحو ممکن عملیاتی و روند کاهشی قیمت‌ها را به دنبال داشته‌ و برای اولین بار در صنعت برنج کشور، برندسازی مورد توجه قرارگرفت.

در خصوص واردات برنج نیزهیچ محدودیتی جز تکالیف قانونی وجود ندارد و پس از سیستمی شدن روند ثبت سفارش برنج، همه فعالان اقتصادی با در نظر گرفتن شرایط اعلامی از میزان نیاز سالانه کسری برنج کشور، سهم برای ثبت سفارش به آنان تعلق می‌گیرد.

واردکنندگان برنج پس از خرید اعتباری بدون انتقال ارز محموله‌های برنج را وارد کشور کرده و پس از توزیع 6 ماه‌ها در صف تخصیص ارز انتظار می‌کشند.

حال سوال اینجا است که چرا «انجمن واردکنندگان برنج ایران» به سیستمی شدن ثبت سفارش و نظام مند شدن واردات که متضمن سلامت و شفافیت است، انتقاد دارد.

انصراف از نظر
دسته بندی ها
فیلترها
Sort
display