shared.root-header.address
shared.root-header.telephone
جستجو

قراردادهای کارگری ساماندهی شود

قراردادهای کارگری ساماندهی شود

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در مراسم روز کارگر در شرکت صنعتی مپنا گفت: روز کارگر و هفته کارگر و هر روز و هر ساعت را برای کارگران عزیز گرامی می‌داریم و ارج می‌نهیم تلاش و زحمت و دلسوزی و خلاقیت و اقداماتی که همه کارگران در سراسر میهن اسلامی انجام می‌دهند که امروز تولید در کشور رونق پیدا کرده است و روز به روز بیشتر می‌شود و افتخارات زیادی ایجاد می‌شود.

وی افزود: در ابتدا از میزبانی شرکت مپنا تشکر می‌کنم از ابتدای امروز که بازدید را از محصولات این گروه آغاز کردم دیدن این محصولات بسیار افتخارآمیز بود و قابل مباهات است. به این همه کار، تلاش، دقت، خلاقیت، ابتکار و علم و فناوری افتخار می‌کنیم. حقیقتا از حوزه های قابل افتخار که تولید قدرت برای شرکت کرده این مجموعه است که کارهای بزرگی کردند و کارهای بزرگی در دست اقدام دارند. از کارگران این گروه و آقای علی آبادی کمال سپاس را دارم امیدواریم تلاش خود را بیشتر کنند. کارهای بزرگی به دست شما در سطح منطقه و جهان قابل گزارش و نمایش و عرضه است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: امروز خط تولید در این شرکت می‌تواند توربین‌های بزرگ اثرگذار و نیروگاه‌های بزرگی را بسازد و برای هواپیما در هوا و کشتی در دریا و بسیاری از مجموعه‌های صنعتی کارهای ماندگاری را انجام دهد. امیدوارم دوستانی که در این گروه کار می‌کنند قدر خود را بدانند ما هم قدر‌ آنها را بدانیم این انسان‌ها توانستند دانش را ضمیمه توانایی کنند این می‌شود کار فناورانه و دانش‌بنیان. زنجیزه مرتبط با این شرکت باید همه فعال شود در غیر اینصورت محصول شرکت‌ها ناقص می‌شود.

رئیسی گفت: من از سخنان نماینده کارگران در اینجا استفاده کردم به نکات خوبی اشاره کردند  معتقدم که باید آقای وزیر جلسه‌ای با تشکل‌ها داشته باشند و خواسته‌هایشان را بشوند و خودشان و معاونانشان دل بدهند به حرف‌های نماینده کارگران و پیگیری کنند و آنها را هم در جریان نتایج کارهای انجام شده در این دولت بگذارند اگر قرار است کاری انجام شود زمان بگذارند و با زمان‌بندی این را به اطلاع عموم کارگران برسانند. یعنی جامعه کارگری بداند جلسه‌ای بوده و نتایجی داشته و آن نتایج را ببیند.

وی با بیان اینکه امنیت شغلی مساله مهمی است، گفت: کسی که شاغل است باید بداند تا چه زمانی این شغل او واقعی است و می‌تواند درآمد و زندگی او را تامین کند و قابل پیش‌بینی باشد. نسبت به مساله قراردادها که اشاره کردند برخی چند ماهه بسته می‌شود این حتما برای امنیت شغلی که کارگران به دنبال آن هستند، مشکل ایجاد می‌کند. من از آقای وزیر می‌خواهم دنبال کنند. اولین نکته اینکه انعقاد قرادادها را حتما ساماندهی کنند که هم زندگی کارگر را قابل پیش‌بینی کند و هم نظام کار و کارخانه و مجموعه تولیدی را درست برچرخاند برای ایجاد آرامش و امنیت شغلی ساماندهی قراردادها حتما باید عملیاتی و اجرایی شود.

رئیس‌جمهور گفت: دوم تامین مسکن،  مسکن از ضرورت‌هاست برای کارگر و خانواده او اینکه سرپناهی داشته باشد مایه آرامش است و این حرف درستی است. در کشور اعلام کردیم نیاز به مسکن قطعی است و گفتیم بر اساس نیاز کشور ۱ میلیون مسکن در سال نیاز است. آنچه ما در انتخابات گفتیم، اساسش نیاز کشور بود و بعد هم مصوبه قانون است. اگر کمتر از این مسکن در کشور ایجاد شود نیاز کشور برطرف نشده است. اگر در سال‌های گذشته سالانه ۱ میلیون مسکن مورد نیاز کشور ساخته شده بود، این میزان مسکن نیاز نداشتیم الان نیازها انباشته شده و موضوع مسکن مساله شده است. آیا قابل رفع است ؟ بله.

رئیسی درباره رفع نیاز مسکن در حوزه کارگری هم گفت: واحدهای تولیدی با تشکیل تعاونی‌های مسکن مقدمات لازم را فراهم کنند ،بخش های مربوط در دولت هم  برای تامین زمین و فراهم کردن  تسهیلات لازم برای ساخت مسکن تلاش کنند.

رئیسی همچنین درباره مشکلات بازنشستگان تصریح کرد: اگر مسائل و مشکلات بازنشستگان کارگری در کنار شاغلین این قشر تعریف شود، زمینه برای رفع این مشکلات مساعدتر خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع شرکت‌های پیمانکاری و نارضایتی کارگران از برخی سازوکارهای مربوط به این شرکتها ، وزیر کار را مکلف کرد که ساماندهی سازوکار شرکت های پیمانکاری را در دستور کار قرار دهد .

رئیسی درباره اصلاح مواد قانون کار و حقوق بازنشستگان کارگری نیز دستور داد، این دو موضوع در کمیسیون کارشناسی دولت با حضور نمایندگان کارگری مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نتیجه نهایی آن برای بررسی و تصویب به دولت ارائه شود.

وی با بیان اینکه بانک‌ها در تولید سرمایه‌گذاری کنند، گفت: بانک‌ها به جای خرید ساختمان و ویلا، پول‌ها را در تولید و اشتغال سرمایه‌گذاری کنند و سرمایه‌گذاران داخلی و پیشرانان اقتصادی نیز، سرمایه‌شان را وارد بخش تولید کنند. دولت هم سرمایه‌گذاری داخلی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و بخش خصوصی را دنبال می‌کند و هم از سرمایه‌گذاری خارجی برای رونق تولید و ایجاد اشتغال استقبال خواهد کرد و حتما سازوکار اجرایی شدن این پیشنهاد نیز در وزارت اقتصادی بررسی خواهد شد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم، جریان دلالی در کشور را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بسیار مضر دانست و به همه تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان کالاهای مردم و همچنین نهادهای نظارتی پیشنهاد کرد، با استفاده از ظرفیت سامانه‌های رصد و پایش در کشور، آنچنان بر زنجیره تولید تا مصرف نظارت کنند که دست دلالان از مایحتاج مردم قطع شود.

رئیس جمهور همچنین با تاکید چندباره در حمایت از تولیدات داخلی گفت: برای بار چندم تاکید می‌کنم واردات مشابه خارجی هر کالای تولید داخلی که استانداردهای لازم را دارا باشد، مصداق واردات بی‌رویه و غیرمجاز است چرا که این مسئله به تولید و اشتغال کشور لطمه می‌زند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران  وزارت کار را به اجرایی کردن فرامین رهبری برای رفع مشکلات جامعه کارگری مکلف کرد.

پیش از سخنان رئیس جمهور سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنانی ضمن تقدیر از حمایت‌های ویژه رئیس جمهور از جامعه کارگری، ایجاد اشتغال پایدار، دفاع از فرهنگ کار و صیانت از حقوق کارگران، به تشریح اقدامات ۱۸ ماه گذشته و همچنین برنامه‌های آتی این وزارتخانه پرداخت و گفت: علاوه بر اضافه شدن یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده جدید در ۱۸ ماه گذشته، از سوی این وزارتخانه چند سامانه رصد و پایش از جمله رفاه ایرانیان و نیازسنجی نیروی کار متصل به تمام کارگاه‌ها و کارخانه‌ها راه‌اندازی شده است.

وزیر کار همچنین از طراحی سامانه‌ دیگری در این وزارتخانه خبر داد که با راه‌اندازی آن تا ۶ ماه آینده، تمام نیروهای جویای کار و بیکار در کل کشور به صورت برخط ساماندهی خواهند شد.

در این مراسم همچنین علیرضا محجوب رئیس خانه کارگر و ۶ تن از نمایندگان تشکل‌های کارگری به بیان مشکلات و مطالبات کارگری در حوزه معیشت، مسکن، بهداشت و درمان و بازنشستگی پرداختند.

همچنین با حضور رئیس جمهور از ۱۹ کارگر نخبه، گروه‌های کاری و واحدهای نمونه با اهداء تندیس و لوح یادبود تجلیل شد.

انصراف از نظر
نظرات
13/02/1402 05:06 ب.ظ
اگر حقوق کارگران را زیاد میکردید باور میکردیم ولی حیف همش شعار شعار
دسته بندی ها
فیلترها
Sort
display